Igal hommikul jalutame peale hommikusööki koolitusele nagu senimaani teinud oleme. Nüüd, kus pühad on läbi, on ka hommikuti rohkem inimesi tänaval märgata.
Tänase oli koolituspäeva teemaks tagasisidestamine: millised tagasiside vormid on, milline on hea tagasiside, millal tagasisidet anda, mida tagasiside andmise puhul märgata, mida teha, mida mitte teha. Kogu tagasisidestamise õppimine käis meil läbi rollimängude, erinevate situatsioonide arutamise, lahendamise.
- tagasiside võileib (feedback sandwich). Tagasisidet andes alustad positiivsega, vahepeal tood välja parandamist vajavaid asju ja lõpetad jälle positiivse välja toomisega;
- tagasisidestamine tulevikku vaatamisega (feed forward): hindamine/vaatlemine -> tagasiside -> plaanid edasiseks, muutused tulevikku vaadates.
Veel rääkisime tagasisidestamisest erinevates suhtekontekstides: kolleegilt kolleegile, õpilaselt õpilasele, õpetajalt õpilasele, ülemuselt alluvale, alluvalt ülemusele. Inglise keeles siis terminid Feed up, feed down, feed on the same level.
Koolitaja tõi välja mitmeid erinevaid tagasisidestamise mudeleid.
Tagasisidestamise juurde kuulub veel üks ülimalt oluline asi: kuidas tagasisidet vastu võtta. Ka seda peab oskama teha!
- tagasisidestamine peab olema millegi sellise osas, mida on võimalik muuta. Muidu ei ole tagasisidel mõtet;
- tagasisidestamine võib vähendada konfliktide tekkimist, kui seda teha õigesti ja lugupidavalt;
- it's not a problem if you screw up, but it's a problem if you screw up and nobody tells you. (Kolmas mõte kõlas inglise keeles paremini, kui eesti keelde tõlgituna)