reede, 5. aprill 2024
Coaching and mentoring to support teachers - viies koolituspäev
CLIL-koolitust Ateenas - viies õppepäev (Kati ja Karola)
Oleme teel tagasi Kreekast, Ateenast, Erasmus+ koolituselt "Hands-on CLIL: Digital Storytelling through Multiple Intelligences - Apps for Scaffolding your teaching Pathways"
Koolitus oli väga inspireeriv, meie koolitaja Petros oli aineõpetaja, kes avas LAK-õppe teemasid läbi oma vaatenurga. Kogu viiepäevalise koolituse ajal saime ise luua oma õpitee, valides nii teemade läbimise järjekorra, koha (raamatukogu, linnatuur) kui ka aja. Boonuseks oli ka tunnikülastus. Meie teame täpselt, kui motiveeriv on õppida ise oma õppimist juhtides!Saime sellelt koolitustel KÕIK, mida hing ei osanud tegelikult oodata: inspiratsiooni, väga palju uusi ideid ja mõtteid, teoreetilisi teadmisi ja vaatenurki, väga motiveeriva õpetaja Petros P Georgiakakis 🙏☀, elamusi kohalikust kreeka kultuuri, kliimast (siin ON 27 kraadi sooja) ja rahvusköögist, professionaalselt kui ka ainealast toestamist, uusi digivahendeid ja värskemaid alustalasid, millest alustada LAK-õppes. Käed külge läbi digimaailma ongi ükspeamisi vastuseid kõikidele LAK-ainelistele küsimustele!
Oleme tänulikud, et sattusime siia, kus oleme nii õpetajatena, koolitajatena kui ka kolleegina inspireerunud ja uued ideed sünnivad alati siis kui on viljakas pinnas....
@opetajakati
@opetajakarola
Coaching and mentoring to support teachers - neljas koolituspäev
Alustasime sellest, et rääkisime coachingu olulisematest põhimõtetest, nagu näiteks:
- Too inimestes esile parimat ja lase neil protsessi juhtida.
- Kui me aitame teistel kasvada, saame seda teha ka ise.
- Coach vajab ka ise coachingut.
neljapäev, 4. aprill 2024
CLIL-koolitust Ateenas - neljas õppepäev (Kati ja Karola)
Tänane õppepäev algas kohalikult turult. See on piirkonna kõige populaarsem turg neljapäeva hommikuti, kus kohalikud tulevad kauplema kõige hea ja paremaga: puuviljade, köögiviljade, maiustuste, kommide, lillede ja palju muuga. Loomulikult ostsime meie kommi koju ja puu otsast värskelt korjatud apelsine ja sidruneid.
Enne kui tulevad pildid, peab ütlema, et operaator Kõps oli Karola ja tema on kaamera taga.
Edasi siirdusime klassiruumi, kus õpetaja Petros pakkus meile kahte erinevat väga traditsioonilist rooga Kreekas. Esimene oli dolma (viinamarjalehe sisse pandud riis) koos kreeka jogurtiga. See on väga populaarne söök just paastu ajal. Kuigi need mõlemad maitsed on ju meile tuttavad, on neid koos süüa natuke teistmoodi meie jaoks.
Teine oli magustoitu, kus keedetud maapirn on muutunud moosjaks ja seda seda serveeritakse ka kreeka jogurtiga. See oli kohe palju maitsvam ja ka magusam:).
Tänaseks LAK-teemaks oli toestamine ehk scaffolding. Kuigi mõiste on arusaadav, on sellest meie arvates liiga vähe ja vähesel määral varem räägitud, seega ülihuvitav oli kogu sisend, mille täna saime.
Lühidalt on siis toestamine mõeldud mingi toe tekitamiseks õpilasele (viide Võgotski lähima arengu tsoonile), et ta saaks ise edasi liikuda järgmisele tasemele. Toestamine võib olla osaliselt, täielikult, erinevatel tasanditel erineval moel; mõnes osas ainult jne. Kuna mõiste tuleb ehitussektorist, siis saabki seda visuaalselt enda peas mõelda kui maja ehitades majale ümber tehes ehituskarkassi, mis aitab maja edasi ehitada.
Toestust toetavad tegevused on:
- piltide kasutamine õpilastele õppetöös;
- multimeedia kasutamine;
- demonstratsioon - õpetaja näitab kõigepealt asjad ette;
- graafikud, joonised;
- sõnamängud;
- õpilaste grupeerimine ehk grupitööd.
Keelelist toestust pakuvad:
- parafraseerimine;
- õpetaja selgitused;
- Bloomi taksonoomia mõtlemistasanditega arvestamine;
- kaartide (lausealguste või põhiliste ideedega) kasutamine jutu moodustamiseks;
- töö sõnavaraga;
- valmisolek OODATA. See oli väga huvitav mõttekoht: uuta enne 3-4 sekundit kui küsid muukeelse lapse käest küsimus, et ta saaks fookust seada. Peale tema vastust oota veel 3-4 sekundit, et ta saaks oma vastust peas läbi nö analüüsida;
- sõnamängud;
- sõnapaaride esitamine;
- laulud;
- ebaloogilise ja loogilise sobitamine s.t. et mõnele sõnale mõelda kas siis tema tähtedega algav lugu või mõni muu seos juurde;
- jutu struktureerimine.
Päev lõppes varbad vees.
Oli väga palju mõtlemisainet ja väga huvitavaid mõtteid!!
p.s. kohvrid on pakitud. Homme hakkame tagasi tulema peale esimest loengut.
kolmapäev, 3. aprill 2024
Coaching and mentoring to support teachers - kolmas koolituspäev
Igal hommikul jalutame peale hommikusööki koolitusele nagu senimaani teinud oleme. Nüüd, kus pühad on läbi, on ka hommikuti rohkem inimesi tänaval märgata.
Tänase oli koolituspäeva teemaks tagasisidestamine: millised tagasiside vormid on, milline on hea tagasiside, millal tagasisidet anda, mida tagasiside andmise puhul märgata, mida teha, mida mitte teha. Kogu tagasisidestamise õppimine käis meil läbi rollimängude, erinevate situatsioonide arutamise, lahendamise.
- tagasiside võileib (feedback sandwich). Tagasisidet andes alustad positiivsega, vahepeal tood välja parandamist vajavaid asju ja lõpetad jälle positiivse välja toomisega;
- tagasisidestamine tulevikku vaatamisega (feed forward): hindamine/vaatlemine -> tagasiside -> plaanid edasiseks, muutused tulevikku vaadates.
Veel rääkisime tagasisidestamisest erinevates suhtekontekstides: kolleegilt kolleegile, õpilaselt õpilasele, õpetajalt õpilasele, ülemuselt alluvale, alluvalt ülemusele. Inglise keeles siis terminid Feed up, feed down, feed on the same level.
Koolitaja tõi välja mitmeid erinevaid tagasisidestamise mudeleid.
Tagasisidestamise juurde kuulub veel üks ülimalt oluline asi: kuidas tagasisidet vastu võtta. Ka seda peab oskama teha!
- tagasisidestamine peab olema millegi sellise osas, mida on võimalik muuta. Muidu ei ole tagasisidel mõtet;
- tagasisidestamine võib vähendada konfliktide tekkimist, kui seda teha õigesti ja lugupidavalt;
- it's not a problem if you screw up, but it's a problem if you screw up and nobody tells you. (Kolmas mõte kõlas inglise keeles paremini, kui eesti keelde tõlgituna)
CLIL-koolitust Ateenas - kolmas õppepäev (Kati ja Karola)
Σήμερα δουλέψαμε στη βιβλιοθήκη - "Täna töötasime raamatukogus"
Tänane õppepäev toimus Stavros Niarchos Foundation Cultural Centeris (https://www.snfcc.org/en),
mille katuselt oli imeline vaade kogu Ateenale. Osaliselt on tegemist rohelise katusega,
mis hoiab end elus läbi nutikate lahenduste. See on konverentsikeskus, park, ooperisaal, tantsivad purskkaevud ja muidugi raamatukogu.
Meie tegimegi täna tööd raamatukogu ühes õppeklassis. Raamatukogu teenused on kõigile tasuta ja
see on väga populaarne õppekeskkond koolidele.
Õppetundi alustasime mängustamise teemal. Meie koolitaja on sellel arvamusel, et mäng on õppimisvahend,
sellel peab olema eesmärk ja kõige paremad on need vahendid, kus saab ka kokkuvõtet teha.
Paljud vahendid olid meile tuttavad, kuid õnneks oli ka palju avastamisrõõmu. Toon siin välja huvitavamad:
- Baamboozle - sõnakaardid, millega saab harjutada näiteks testiks;
- Plickers - õpilastel on QRkoodi kaardid, õpetaja esitab küsimuse, millel on abcd vastuse;
- variandid ja õpilased tõstavad sobiva kaardi üles ja õpetaja teeb äpiga pildid ja saab teada,kas oli õige või vale vastus;
- deck.toys - saab teha põgenemisruume;
- Voki - tekstist kõne, AI;
- trainlikeanastronaut.org - Euroopa Liidu astronautika leht, kus on olemas tunnikavad ja
Teise poole tunnist rääkisime CLIL tunni ülesehitusest, tunnikavadest, väikestes gruppides õppimisest,
kuidas keskkonna vahetus toetab õpimotivatsiooni ja loob oma väärtuse.
Lisaks vaatasime erinevate teemade näiteid ja materjale. Kõlama jäid mõtted, et õpetaja ei pea tegema kõiki
ettevalmistusi ja viima tundi läbi, seda saavad teha ka õpilased. Ümberpööratud klassiruumi võib kasutada ka
klassiruumis. Anda õpilastele probleem, mille nad lahendavad oma oskustega, õpetaja toetab äärmisel
vajadusel ja tulemused tuleb ise läbi proovida/valmis teha. Õpilased vajavad oskusi, teadmised tulevad
tegemise kaudu. Kõige tähtsam, et CLILi me ei saa teha ilma digilahendusteta.
Teise poole päevast veetsime rahulikult ilusat ilma nautides ja õhtul külastas Kati kohalikus keelekoolis C1
taseme inglise keele tundi. Kuna riiklik haridussüsteem on väga nõrk, käivad õpilased väga palju peale tunde
erakoolides õppimas keeli, matemaatikat jne.
Αύριο το πρωί ξεκινάει με την αγορά! (Homne hommik algab turult!)
teisipäev, 2. aprill 2024
Coaching and mentoring to support teachers - teine koolituspäev
Teine koolituspäev algas meil tavapärasest veidi teistmoodi. Jätkasime eelmise päeva teemaga - üksteisega tutvumine ja suhete loomine, et saavutada üksteise suhtes usaldus. Selleks anti meile kohe hommikul kätte teambuilding ülesanne: moodustage 3-liikmelised meeskonnad, pange meeskonnale pealkiri ning lahendage paberil olevad ülesanded. Seiklesime meie koolituskeskuse lähedal tänavatel ja suhtlesime kohalikega.
- see, millele baseerub hea meeskonnatöö, baseerub ka coachimine ja mentorlus;
- kui on ühiseid kogemusi, on lihtsam suhelda.
CLIL-koolitust Ateenas - teine õppepäev (Kati ja Karola)
Ας αρχίσουμε να λέμε ιστορίες... (hakkame lugusid jutustama...)
Täna alustasime varem, sest tahtsime päeva jooksul rohkem teha.
Päeva esimeses osas olime klassis ja tänase terve päeva teemaks oli lugude jutustamine digitaalselt.
Meie õpetaja Petros jagas meiega erinevate äppidele viiteid, millest osasid teadsime ka ise juba (Karola muidugi rohkem kui mina!), aga mõned olid meile uued.
Lugude jutustamine on igale lapsele oluline. Selles protsessis kasutatakse multimeedia vahendeid, erinevaid teemasid ja kontekste ja kõike seda seob kokku keel.
Miks üldse kasutada digitaalset lugude jutustamist kui keele ja aine õppimise vahendit?
1. juhtumine - nii enese kui grupi juhtimine - on väga tihedalt seotud lugude jutustamisel
2. tõstab meie digikompetentsi
3. lugude loomisel digivahenditega luuakse ka protsessi käigus keel ja tegeletakse kirjutamise osaoskusega
4. otsuste langetamine ja kriitiline mõtlemine on samuti seotud digitaalsete vahendite kasutamisega
5. koostöö
6. hindamise protsessis on kõige olulisem hinnata ja monitoorida protsessi
Mõned uued äpid:
* storyboardthat.com
* storyjumper.com
* voicethread.com
* chatterpix
Teises teoreetilise tunni osas keskendusime interaktiivsetele videodele.
Päeva praktiline osa oli Ateena kesklinnas, kus õpetaja küll rääkis linna ajaloost, aga ülesandeks oli ühe äpiga teha tund, mida saaks samamoodi nö õppimises kasutada.

Selleks tegime jooksvalt pilte, mille pärast äpis raamatuks lõime, kasutades nii pilte, QR koode (viitega Youtube´i) ja ka lugesime peale ühe selgituse. Kindlasti läheb see äpp käiku!
Meie tänane praktiline töö tunnis õpitud äpiga on siin: https://www.storyjumper.com/book/read/171165701
Coaching and mentoring to support teachers - esimene koolituspäev
Meie koolitajaks on väga tore ja aktiivne naine Bara Rodi. Ta töötab firmas nimega Vice Versa ja on olnud juba mõnda aega seotud Europass Teacher Academyga.
Esimesel päeval veetsime enamuse ajast jäämurdmise harjutusi tehes, et saaksime üksteisega rohkem tuttavaks. Üks uus jäämurdmise harjutus, mida me ei olnud varasemalt teinud, oli oma nime saamise loo jutustamine. Igaüks pidi rääkima, mida tema nimi tähendab, kuidas ta selle sai. Koolitaja ütles, et see on üks tema nippidest endale õppurite nimesid meelde jätta - ta seostab igaühe nime mingi looga, mingi ühisosaga, mida ta loost enda jaoks leiab.
Jäämurdmise harjutustest liikusime sujuvalt edasi meie koolituse põhiteemani - coachimine ja mentorlus. Samas, oli ka jäämurdmise harjutustel oluline osa koolitusest, sest neil oli tegelikult ka väike tagamõte:
Täna rääkisime coachingu ja mentorluse ajaloost, mida meie eelnevalt sellest teame, kuidas oleme võib-olla ka (enese teadmata) oma elus mõningaid fragmente nendest kasutanud.
- coachimises me küsime eesmärgist lähtuvalt suunavaid küsimusi, et nõustatav leiaks ise enda seest vastuse
- ja mentorluses me pakume teemadele, muredele, lahendatavatele asjadele võimalikke lahendusi, vastuseid ja jagame oma isiklikku kogemust teise abistamiseks.
Teine oluline mõte, mille tänasest kaasa võtame on kompetentsi 3 H-d:
😊Head: knowledge
👍Hands: practical application
🩷Heart: attitude ehk I can attitude
Õhtune aeg peale koolitust möödus meil täna väga ägeda giid Robertiga Praha vanalinnaga tutvudes. Õhtu lõpetasime ühiselt Cafe Louvres.
Gairi ja Arina 👌
esmaspäev, 1. aprill 2024
CLIL- koolitus Ateenas - esimene õppepäev (Kati ja Karola)
Γεια σου σχολείο (Tere, kool)!
Teise päeva hommikul istusime hotelli terrassil ja nautisime Feta juustu, muna, peekonit. Koolituskeskus asub meie hotellist 3 minuti jalutuskäigu kaugusel, õige koha leidmiseks kasutasime koolitaja poolt saadetud õppevideot. Meie üllatuseks selgus, et osaleme antud kursusel kahekesi, teisi osalejaid ei olegi. Võtsime seda kui võimalust ehitada kursus üles lähtuvalt meie vajadustest. Seda ju ka õpilased vajaksid ja tahaksid!
Koolituspäev algas meeldiva hommikusöögiga koolis. Meie koolitaja on pikaajalise kogemuse ja haridusega mitmekülgne pedagoog Petros Georgiakakis, kes on lõimingu sfääris töötanud juba pikalt. Meeldiva üllatusena saime teada, et ta on mitmeid kordi käinud Tallinnas ja Pärnus ja teinud Eesti haridusasutustega koostööd. Näiteid elust ja kogemusest ise koole üles ehitades oli palju!
Kursuse alustasime kreeka kohvi ja küpsetistega. Jätkas põhjalik tutvustus antud piirkonnast, kus me olime, transpordist, vaatamisväärsustest ja toitudest. Koolitajal olid valmis ka Kreeka traditsioonilised napsud, mida saime maitsta. Õppisime veidi ka kreeka keelt. Näiteks ne tähendab jah.
Lõuna sõime koolituskeskuse lähedal ja oleme õppinud, et kreeklastega tuleb rääkida rahulikult ja selgelt, muidu võib juhtuda, et saad vale toidu, mis meil täna ka juhtus. Maitsev oli ikka.
Viimase ploki pühendasime täielikult teooriale, rääkisime Howard Gardneri 8 intelligentsi lähenemisest. Tema kohaselt on meil klassiruumis naturalistlikud õpilased, kellele meeldivad muutused; loogilis-matemaatilised õpilased, kellele meeldivad mustrid ja reeglid; visuaal-ruumilised õpilased, kellele meeldivad pildid, mis räägivad 1000 sõna; kinesteetilised õpilased, kellele on oluline liikumine ja oma kätega tegemine; musikaalsed õpilased, kes ei vaja sõnu, nad saavad läbi heli vajaliku informatsiooni; interpersonaalsed õpilased hoolivad teistest, neil on juhiomadused, nad aitavad teisi ja teevad koostööd ning viimaseks intrapersonaalsed õpilased, kes vajavad õppimiseks oma ruumi ja aega. Gardneri järgi on lapsel 3-4 erinevat intelligentsi. Tähtsa mõttena jäi kõlama, et õpetajad peaksid pakkuma õpilastele oskusi, et nad saaksid päriselus hakkama. Mis on vajalik info, mis nad peaksid teadma? Mõistetest tuli juurde mikroõppimine, sokraatiline meetod, STEM haridus, code.org lehekülje võimalused.
- huvi äratamine teema kohta juba enne selle tunnis käsitlemist (ükskõik kas video, ülesande, teema, nalja vms) on ülioluline;
- kui algmaterjali ei ole võimalik teha väga kaasavaks või uuenduslikuks, siis olulisem on see, mida materjalis esitatuga edasi teha: edasise ülesande püstitus ja valik on määrava tähtsusega!;
- ja lõpetades Gardneri enda sõnadega: "Edukas haridus ei tähenda, et peaksime läbima kogu materjali Platost NATOni"; meie õppekavade järgi tuleme ju spiraalina teemade juurde tagasi. Juba 50ndatel rõhutas ta õpitu elulist aspekti ja selle tähtsust.
Είμαστε δια βίου μαθητές ("Me oleme elukestvad õppijad".