Tallinna Ühisgümnaasium sai liikmekaardi Euroopasse! 31. jaanuaril 2023 anti Tallinna Ühisgümnaasiumile Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse Agentuuri juhataja Rait Toompere poolt pidulikult akrediteerimistunnistus.

kolmapäev, 3. september 2025

Esimene päev Iis

2. septembri hommikul alustasime reisi Ii poole. Sõitsime lennukiga Helsingisse ja sealt teise lennukiga Oulusse. Lennujaamast sõitsime taksoga Ii gümnaasiumisse, kus me tutvusime koolimajaga ning peale seda läks Juta oma vahetuspere juurde koju ning mina läksin veel füüsika tundi. Koju jõudes Juta peamiselt magas ning ka sõi. Mulle tegi Iida (vahetusperes olev tütar) pakkumise koos temaga minna skautide kokkusaamisele, mis peale kooli toimus. Läksimegi u 20km Iist välja metsa orienteeruma. Koju jõudes ma pakkisin kohvri lahti, sõin ja läksin magama.



kolmapäev, 27. august 2025

8 õpetajat töövarjuks Herttoniemi Coeducational School

 Teine koolipäev algas kooli tutvustamisega. Räägiti kooli ajaloost, hindamisest, õppetöö korraldusest.

Tiina: Teisel päeval saime üksikasjaliku ülevaate Soome haridussüsteemist ja erinevatest kooliastmetest ning koolipidamise võimalustest.

Sama päeva tundidest torkas silma taas keeleõppe seos igapäevaelus oluliste mõistete ja terminitega. Näiteks käsitleti inglise keele tunnis erinevaid pereeluga seotud mõisteid ja sõnavara õpiti arutledes ning erinevaid aktiivõppemeetodeid kasutades.

Hästi mõnus paistis ka koolikeskkond. Minu lemmik oli kunstiklass, mis oli parim koht loominguks. Ja suur tänu Mervile, kes varustas meid põhjaliku infoga kõige kohta, mida küsisime. Kairi keskendus kontaktide otsimisele, et tulevikus meid võõrustanud kooliga koostööd teha ja ehk isegi õpilasvahetuseni jõuda.

Anu: Sellel päeval vaatlesin kahte inglise keele tundi põhikoolis ja ühte soome keele tundi. Inglise keel 8. klassile oli tempokas aga pigem toimus tund soome keeles. Ka video, mida vaadati, oli soome keeles. 

Sandra, Anu, Eliis ja Krista - Soome keel: See tund oli jagatud kaheks, esimene osa kestis 25 minutit ja siis võrdles õpetaja eesti ja soome keelt. Järgnes 25 minutit pikk lõuna. Teine pool tundi jätkus 50 minutit. Teine pool oli pühendatud soome keele õpetamisele 

Anu viimaseks tunniks oli taas inglise keel 7. klassile. Sel korral rääkis õpetaja enamasti inglise keeles, kuid õpilased vastasid pigem soome keeles. Ka videod, mida näidati, olid sel korral inglise keeles. Tunni teemaks olid hobid.

Eliis: Päev algas terviseõpetusega 9. klasile. Seal õpetaja kordas eelmise tunni teemasid ja kontrollis kodust tööd. Seejärel mindi edasi uue teemaga, millest 20 minutit oli õppevideo narkomaania teemadel. Pärast seda oli töö oma arvutis aine õpikeskkonnas.  Õpilased said oma tööga varakult valmis ja siis nad lihtsalt kaustasid aeega mängimiseks ja muudeks tegevusteks

Päev lõppes keemiaga, kus tunniks ettenähtud aeg oli võrreldes eelmiste tundidega suurepäraselt planeeritud. Tund algas eelmise tunni teemade kordamisega, milles õpilased rääkisid aktiivselt kaasa. Tunnis said õpilased teha ka keemia katseid, mille tulemused kirjutasid nad enda arvutisse, et hiljem õpetajaga läbi arutada. Tunni lõpetas õpetaja quiziga mis omakorda aitas õpilastel teemat kinnistada. Järgmisel tunnil pidi tulema antud teema peale tööle ning usun õpilased tänu tunnis tehtule sooritavad selle hästi.

teisipäev, 26. august 2025

8 õpetajat töövarjuks Herttoniemi Coeducational School

 


26. sepembri hommikul kl 9 oodati meid Herttoniemi yhdeiskoulus. Meile tehti põgus kooli tutvustus et oskaksime majas orienteeruda nind leiaksime üles vajalikud ruumid. Kell 9.40 algasid tunnid. Osades tundides käisime koos, mõnes tunnis olime üksinda. Tundide valik sai tehtud meie erialadest lähtuvalt.




Tiina: Külastasin õpirände ajal tunde koos oma kogenud soome keele õpetajatest kolleegide Kai ja Kairiga. Et olen soome keele õpetajana algaja, siis läksin õpiränduriks sooviga vaadelda, kuidas keeleõpetajad oma tunde üles ehitavad, missuguseid võtteid nad kasutavad ja muidugi tahtsin näha ometi kord Soome kooli seestpoolt. Märkisin üles kõik, mida tahaksin ka oma tundides teha.

Esimese päeva esimene ülestähendus minu märkmetes on tunni seostamine igapäevaeluga. Tegemist oli prantsuse keele tunniga teemal õnnelikkus. Tunni alguses arutati väikestes rühmades, mis kedagi õnnelikuks teeb – rühmaaruteludega kaotati barjäärid ja õpilased ei peljanud ka ükshaaval oma arvamust avaldada.

Seejärel liikus arutelu isiklike tunnete tasandilt laiemale ja räägiti Soome mitmekordsest liidripositsioonist World Happiness Reportis, mida täiendas prantsuskeelsete subtiitritega videolõik Soomes elavate eri rahvusest inimeste arvamustest selle kohta, mis neid õnnelikuks teeb. Seejärel täitsid õpilased ankeetküsimustikku õnnelikkusest. Oli nauditav jälgida, kuidas sõnavara õppimise käigus omandati ka muid eluks vajalikke oskusi või laiendati silmaringi ja kuidas teemat käsitleti isiklikul, ühiskondlikul ja praktilisel tasandil.

Sama päeva teine märksõna oli minu jaoks õpioskuste õpetamine. Tegemist oli emakeele tunniga, mille raames räägiti lugemistehnikatest, mis aitavad erinevatesse žanritesse kuuluvaid tekste paremini mõista. Õpetaja haaras õpilaste tähelepanu mängulis-võistlusliku võttega, mis tekitas hasarti ja viis õpilased kohe teemasse. Tund andis õpilasele tööriistad selleks, et olla aktiivne lugeja (mida teha enne lugemist, infokastide kasutamine jne)  ja hoida aktiivsust ning tähelepanu lugemise ajal (enese küsitlemine, pauside tegemine jms).

Õpioskusi käsitleti ka inglise keele tunnis, nimelt arutelti, milliste meetoditega õpilased õpivad ja saaksid õppida keelt paremini hääldama.

Anu: Minu esimene tund oli inglise keel gümnaasiumi esimesele klassile. Tegemist oli uute õpilastega, kes üksteist ei tundnud. Kõigil õpilastel olid arvutid ja terve tund käis läbi arvuti. Seal olid harjutused, mida õpetajad frontaalselt suunasid ning nägid iga õpilase arengut oma arvutis. Tunni teemaks olid ajad. Kõke selgitati soome keeles. Ajavormide nimedki olid olid soome keeles. 1/3 tunnist oli harjutuste tegemine ja grammatika kordamine. Seejärel toimus kontrolltöö, et õpetajad saaksid aimu, kuidas teemast on aru saadud, hindeid ei pandud. Seejärel toimus vigade parandamine. 70 minutit tundi saigi läbi. Järgmine tund oli ajalugu 8. klassile, kus räägiti 1. maailmasõja järgsest ajast ja Stalinist, Mussolinist ja Hitlerist. 3. tund oli soome keel samuti 8. klassile ja tunni teemaks oli meedia. Õpilased tegid rühmatöö esitlusi eirinevate ajalehe artiklite põhjal, seejärel räägiti Võlts uudistest.

Eliis: Esimesel päeval mulle väga meeldis bioloogia tund, kus õpetaja rääkis teooria ja siis järgnes praktika. Õpilased said lahata sea südant ja see kinnistas väga hästi varem räägitud teooriat. Õpetajad rääkis südamest ja õpilased panid oma sõrmed sisse ja said katsuda, et üks pool on paksem ja teine õhem.  Tegemist oli 9 kl bioloogia tunniga. Samal päeval oli mul ka gümnaasiumi geograafia. Õpilastel olid oma arvutid, kuhu õpetaja oli neile teinud õppekeskkonna, kus õpilased lahendasid testi, pärast teooria osa kuulamist. Seal olid ka kodused ülesanded. Kõik, mis moodustab hinde ongi seal õpikeskkonnas. Lisaks sellele on enil eksami nädal, millel arvutite programmid lähevad selliselt lukku, et õpilased pääsevad ainult testide keskkonda. Kõik muu internetis olev, on neile lukus. See tegi õpetaja töö kergemakks. See kiirendab ka õpilasele tagasiside saamist. Õpetaja ise oli tore, teema oli huvitav aga tunnis oleks saanud minna teemaga rohkem süvitsi. Metoodiliselt jäi minu jaoks kõige nõrgemaks füüsika 8. klassile,  sest seal oli kõige rohkem passimist, õpilased said töö valmis aga uue teemaga edasi ei mindud. 

Õhtul tegi Kairi meile linnas väikese ringkäigu ja näitas olulisemaid kohti. Käisime uues raamatukogus, mis jättis suurepärase mulje.


reede, 22. august 2025

Külas olid õpilased Stromberg Gesamtschulest

 Suvi on läbi, kooli aed on elanud rahulikult oma elu.

Kevadel Saksa ja Eesti õpilaste rajatud kooliaed on kasvanud rikkalikuks ja kauniks.













reede, 15. august 2025

Cultivating Diversity and Inclusion - Grete ja Laura R Barcelonas (päev 5)

Tänasega lõppes meie imetore koolitus. Rääkisime kultuurišokist ja selle etappidest. Jagasime kogemusi, kuidas sel nädalal Barcelonas oleme kultuurišokki tajunud (nt oli kõigi jaoks üllatav rannas prügi maha jätmine). Samuti katsetasime läbi erinevaid IKT vahendeid, mida koolituse jooksul koolitaja kasutanud on. Jagasime ideid mida õpilastega teha, mis katavad kaasamise ja mitmekesisuse teemasid. 

Koolituselt viime koju palju toredaid emotsioone, mõtteid ja ideid, mida koos õpilaste ja õpetajatega teha. 





Nüüd võtame hingetõmbepausi ja naudime viimaseid puhkusepäevi.






Sustainable Schools, Reducing Waste, Anu ja Kai Faros.

 Täna oli meie koolituse viimane päev. Juba ruumi sisenedes oli kurb. Meie tiim oli nii tore, nii vahvad õpetajad mitmest riigiest.




Päev algas väikese võimlemisega aga see oli jälle tore harjutus, mida teha ka õpilastega liikumispausi ajal.

Seejärel tegime ühe praktilise harjutuse, kus rühmades lõime müütide kohta erinevaid tegevusi õpilastele. Innglise keele õpetajana saan seda oma tunniski kasutada Müüdi põhjal  loodi üks etendus, üks muinasjutt ja meie tiim tegi arvutimängu koostamise idee.

Siis tutvustati, kuis ookeanist meremeeste poolt leitud prügist koolis kunsti teha. Koolitaja Margarida näitas põnevaid fotosid, mida lapsed on teinud. Vaatasime ka filmi ookeani kihtiidest ja tõdesime, et küll on hea, et inimene veel igale poole jõudnud ei ole ja ookeaniist kõike ei tea.

Viimaseks tutvusime mikroplasti teemaga, mis  on tegelikult palju suurem probleem, kui ookeanis tiirlevad prügi saared. Kas olete mõelnud, palju te päevas mikorplasti tahtmatult ära sööte?

Tutvusime ka Portugali keskkonna probleemidega. Nii padisõitudel, kui koolitusel väljendatakse muret, et inimtegevuse tagajärjel on ohtlikult vähenenud merihobude populatsioon ning ühel Faro ees oleval saarel tegeletakse nende poplatsiooni taastamisega. Teine teema on delfiinid.

Pärast kohvipausi kogunesid kõk selle korra rühmad meie ruumi ja toimus pidulik tunnistuste jagamine.




Sellel koolitusel tõdesime, et vaatamata suurtele vahemaadele on probleemid ikka samasugused, õpetaja palk on madal ja suhtumine õpetaja ametisse on kahjuks negatiivne. Lastega same me kõiik hakkama aga kõik tajuvad probleeme vanematega.









Mis me koolituselt kaasa võtame: põnevaid mõtteid, mida teha rohetiimiga, mida teha EstGer õpirände ajal, kui saksa õpilased Strombergist taas meile tulevad, mida teha tunis oma õpilastega.

Meid oodatakse Poola, Ungarisse ja Bulgaariasse töövarjutamisele. Bulgaaria õpetajad sooviksid teha meiega ka õpilaste õpirännet. Kõigi kolme riigi õpetajad soovivad tulla ka meie kooli töövarjuks ja tutvuma meie haridussüsteemiga.

Oli üks äärmiselt mitmekoihiliselt viljakas kursus.

Sustainable Schools, Reducing Waste, Anu ja Kai Faros.



Tänane päev algas taas kell 8.30. Kogunesime hotelli fuajees ja suundusime hoopis sadamasse. Tänase päeva eesmärk oli teha üks väke heategu. 






Kell 9 tuli paat või praamike ja sõit Praia de Farosse kestis umbes 20 minutit. Randa jõudes, leidsime oma asjadele koha ja meile jagati kummikindad ja prügikotid. Vaatamata sellele, et kohe ranna sissepääsu juures on koht, kust saab võtta kaasaskantavaid tuhatoose ning spetsiaalne koht nende tühjendamiseks, oli liivas tohutult konisid ja suitsu filtreid. Praegusel ajal olevat rand väga puhas, kuid vaatamata sellele leidsime ikka palju pakendeid, pudeleid, purke, kilet, mähkmeid ja mida kõike veel. 




Kui konisid noppisime, vaatasid inimesed pisut arusaamatult, mis asja me ometi teeme. 







Kui prügi koristamise aeg läbi, kogunesime ja tegime pilti. Korraga hüppas meie juurde üks mees, väga rõõmsas meeleolus ja teatas, et on näitleja ja palus end googeldada. Tegime kohaliku kuulsusega pilti ja selgus, et ta on käinud Tallinnaski mingisugust reklaami filmimas.

Kohvipausi asemel oli meil täna ujumispaus ookeanis.

Seejärel suundusime lähedal olevasse söögikohta, tellisime omale smuutid ja tegime pisut ka kirjalikke ülesandeid, mida taas oma õpilastega teha saame, kui kodus oleme. Kas siis Saksa õpilastega või oma rohetiimiga.






Tänase päeva võib kokku võtta hotellis klaasi alla pandaval paberil oleva tekstiga: Every little gesture counts to make a huge difference. 

Tagasiteel mandrile, tegime töövarjutamise plaane Ungari õpetajaga.


Cultivating Diversity and Inclusion - Grete ja Laura R Barcelonas (päev 4)

 Koolituse neljandal päeval süübisime kultuuridevaheliste pädevuste, stereotüüpide ja eelarvamuste maailma. Rääkisime nii teooriatest kui konkreetsest muredest, mis meie koolides on. Selleks, et mõista, kui oluline on selgete juhiste andmine ja mis väljakutsed on multikultuurses klassiruumis, pani Daniela meid jälle legodega mängima. Pidime legodest ehitama mudeli ja siis kaaslasele väga täpselt selgitama, milline see mudel on, et tema saaks samasuguse ehitada ilma seda nägemata. Harjutus oli meeleolukas ja lõbus, aga pani ka kohe mõtlema, mida edaspidi juhiste andmisel saaks paremini teha. 


Meie koolitaja Daniela.









Päeva lõpetasime tuuriga Casa Amatller'is. See on mitte nii populaarne muuseum kuulsa Casa Batllò kõrval, aga kindlasti sama ilus!






neljapäev, 14. august 2025

Sustainable Schools, Reducing Waste, Anu ja Kai Faros.

 



Päev algas taas ülesandega, mille analüüsis selgus hiljem, et peame meeles pidama, miks laps naerab, räägib, liigub nagu ta liigub. Õpetajatena me ei tohi seda unustada. Siis kujundasime oma environmental hero visiitkaardi. See harjutus andis mitu põnevat mõtet, mida oma rohelise kooli tiimiga teha.

Pårast kohvipausi suundusime kohta, mille nimeks on Centre of Life Science. See on midagi meie energiakeskuse ja Ahaa keskuse sarnast. Põnevaimad olid akvaariumid. Eriti see akvaarium, kus oli erinevaid mere elukaid ja nii mõndagi neist sai käes hoida. Täiskasvanutel oli elevust, kui palju. Lisaks kuhjaga põnevaid fakte ja teadmisi ookeani ning plastiku taaskasutuse kohta. Proovime ka oma koolis mõne neist ellu viia.










Ookeani eluga tutvumine ja nii mõnegi eluka peos hoidmine oli ikka ütlemata põnev kogemus.

Tagasi koolis, tutvustasime oma riikide keskkonna iidoleid. Meie rääkisime Fred Jüssist ja Val Rajasaarest. Kõik riigid lubasid oma iidolite kohta ka infot jagada ja kui õnnestub, lisame meiegi selle info siia.

Taas üks õpetlik ja inspireeriv päev. Oleme pidevalt mõtetes meie Rohelise kooli töörühma elu arendamise juures.