Tallinna Ühisgümnaasium sai liikmekaardi Euroopasse! 31. jaanuaril 2023 anti Tallinna Ühisgümnaasiumile Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse Agentuuri juhataja Rait Toompere poolt pidulikult akrediteerimistunnistus.

kolmapäev, 3. aprill 2024

Coaching and mentoring to support teachers - kolmas koolituspäev

 
Igal hommikul jalutame peale hommikusööki koolitusele nagu senimaani teinud oleme. Nüüd, kus pühad on läbi, on ka hommikuti rohkem inimesi tänaval märgata. 

Tänase oli koolituspäeva teemaks tagasisidestamine: millised tagasiside vormid on, milline on hea tagasiside, millal tagasisidet anda, mida tagasiside andmise puhul märgata, mida teha, mida mitte teha. Kogu tagasisidestamise õppimine käis meil läbi rollimängude, erinevate situatsioonide arutamise, lahendamise. 



Arutasime sellised termineid nagu konstruktiivne või tänulik/hinnatud tagasiside, growth mindset, hindamine vs tagasisidestamine ja erinevad tagasisidestamise vormid. Näited tagasisidestamise vormidest:
  • tagasiside võileib (feedback sandwich). Tagasisidet andes alustad positiivsega, vahepeal tood välja parandamist vajavaid asju ja lõpetad jälle positiivse välja toomisega; 
  • tagasisidestamine tulevikku vaatamisega (feed forward): hindamine/vaatlemine -> tagasiside -> plaanid edasiseks, muutused tulevikku vaadates. 

Veel rääkisime tagasisidestamisest erinevates suhtekontekstides: kolleegilt kolleegile, õpilaselt õpilasele, õpetajalt õpilasele, ülemuselt alluvale, alluvalt ülemusele. Inglise keeles siis terminid Feed up, feed down, feed on the same level. 

Koolitaja tõi välja mitmeid erinevaid tagasisidestamise mudeleid

Tagasisidestamise juurde kuulub veel üks ülimalt oluline asi: kuidas tagasisidet vastu võtta. Ka seda peab oskama teha! 




Mõtted, mis meid tänaselt koolituspäevalt eriti kõnetasid:
  • tagasisidestamine peab olema millegi sellise osas, mida on võimalik muuta. Muidu ei ole tagasisidel mõtet;
  • tagasisidestamine võib vähendada konfliktide tekkimist, kui seda teha õigesti ja lugupidavalt; 
  • it's not a problem if you screw up, but it's a problem if you screw up and nobody tells you. (Kolmas mõte kõlas inglise keeles paremini, kui eesti keelde tõlgituna)

Meie tänane koolituspäeva järgne aeg on ilmselt blogi lugejate jaoks seekord igav: me käisime poodlemas. 😜 Koolituspäeva järgsest ajast seekord pildiseeriat pole. 😅


Gairi ja Arina 👌

CLIL-koolitust Ateenas - kolmas õppepäev (Kati ja Karola)

 Σήμερα δουλέψαμε στη βιβλιοθήκη - "Täna töötasime raamatukogus"

Tänane õppepäev toimus Stavros Niarchos Foundation Cultural Centeris (https://www.snfcc.org/en),

mille katuselt oli imeline vaade kogu Ateenale. Osaliselt on tegemist rohelise katusega,

mis hoiab end elus läbi nutikate lahenduste. See on konverentsikeskus, park, ooperisaal, tantsivad purskkaevud ja muidugi raamatukogu.





Meie tegimegi täna tööd raamatukogu ühes õppeklassis. Raamatukogu teenused on kõigile tasuta ja

see on väga populaarne õppekeskkond koolidele.


Õppetundi alustasime mängustamise teemal. Meie koolitaja on sellel arvamusel, et mäng on õppimisvahend,

sellel peab olema eesmärk ja kõige paremad on need vahendid, kus saab ka kokkuvõtet teha. 




Paljud vahendid olid meile tuttavad, kuid õnneks oli ka palju avastamisrõõmu. Toon siin välja huvitavamad: 

  • Baamboozle - sõnakaardid, millega saab harjutada näiteks testiks;
  • Plickers - õpilastel on QRkoodi kaardid, õpetaja esitab küsimuse, millel on abcd vastuse;
  • variandid ja õpilased tõstavad sobiva kaardi üles ja õpetaja teeb äpiga pildid ja saab teada,kas oli õige või vale vastus;
  • deck.toys - saab teha põgenemisruume;
  • Voki - tekstist kõne, AI;
  • trainlikeanastronaut.org - Euroopa Liidu astronautika leht, kus on olemas tunnikavad ja
kõik ülesanded, et lõimida matemaatikat, kehalist kasvatust ja keelt.


Teise poole tunnist rääkisime CLIL tunni ülesehitusest, tunnikavadest, väikestes gruppides õppimisest,

kuidas keskkonna vahetus toetab õpimotivatsiooni ja loob oma väärtuse.

Lisaks vaatasime erinevate teemade näiteid ja materjale. Kõlama jäid mõtted, et õpetaja ei pea tegema kõiki

ettevalmistusi ja viima tundi läbi, seda saavad teha ka õpilased. Ümberpööratud klassiruumi võib kasutada ka

klassiruumis. Anda õpilastele probleem, mille nad lahendavad oma oskustega, õpetaja toetab äärmisel

vajadusel ja tulemused tuleb ise läbi proovida/valmis teha. Õpilased vajavad oskusi, teadmised tulevad

tegemise kaudu. Kõige tähtsam, et CLILi me ei saa teha ilma digilahendusteta.



Teise poole päevast veetsime rahulikult ilusat ilma nautides ja õhtul külastas Kati kohalikus keelekoolis C1

taseme inglise keele tundi. Kuna riiklik haridussüsteem on väga nõrk, käivad õpilased väga palju peale tunde

erakoolides õppimas keeli, matemaatikat jne.


Αύριο το πρωί ξεκινάει με την αγορά! (Homne hommik algab turult!)













teisipäev, 2. aprill 2024

Coaching and mentoring to support teachers - teine koolituspäev

 
Teine koolituspäev algas meil tavapärasest veidi teistmoodi. Jätkasime eelmise päeva teemaga - üksteisega tutvumine ja suhete loomine, et saavutada üksteise suhtes usaldus. Selleks anti meile kohe hommikul kätte teambuilding ülesanne: moodustage 3-liikmelised meeskonnad, pange meeskonnale pealkiri ning lahendage paberil olevad ülesanded. Seiklesime meie koolituskeskuse lähedal tänavatel ja suhtlesime kohalikega. 


Gairi meeskonda kuulusid veel Belgiast pärit Marleen ja Portugalist pärit Teresa. Üks ülesannetest oli teha luuletus seal samas tänaval, paari minutiga. 


Gairi comes smiling from the North,
Marleen travels fast from the West,
Teresa just arrives from the South,
we meet at the training best. 






Arina meeskonda kuulusid veel meie kaasmaalane Ave ja Portugalist pärit Artur. 




Teambuilding oli väga lõbus ning avastasime üksteise kohta nii mõndagi. Samuti täiendasime üksteist ülesannete täitmisel. Selle ülesande tagamõte oli aga see, et hea, tulemuslik, õige coachimine ja mentorlus on nagu hea meeskonnatöö (ka siis, kui see toimub üks ühele). 

Koolituspäeva teises pooles rääkisime suhtlemisest. See on üks kõige olulisemaid asju kogu coachingu ja mentorluse juures! Suhtlemine on kahesuunaline - üks pool annab infot edasi, teine pool võtab infot vastu. Mõlema poole panus on tähtis, et coaching ja mentorlus õnnestuks nii nagu eesmärk seatud sai. 




Edasi kordasime üle coachingu ja mentorluse suhtluse põhimõtted, aga keskendusime rohkem coachimisele. Rääkisime õigete küsimuste küsimise olulisusest ja tegime läbi ka mõned suhtlemisharjutused. 

Meie tänased päevamõtted:
  • see, millele baseerub hea meeskonnatöö, baseerub ka coachimine ja mentorlus; 
  • kui on ühiseid kogemusi, on lihtsam suhelda. 

Peale koolitust külastasime Praha Lossi ja St. Vitus katedraali, jalutasime Charles'i sillal ja mööda Praha tänavaid ning käisime paadiga ekskursioonil. 









Gairi ja Arina👌


CLIL-koolitust Ateenas - teine õppepäev (Kati ja Karola)

Ας αρχίσουμε να λέμε ιστορίες... (hakkame lugusid jutustama...)

Täna alustasime varem, sest tahtsime päeva jooksul rohkem teha. 

Päeva esimeses osas olime klassis ja tänase terve päeva teemaks oli lugude jutustamine digitaalselt.

Meie õpetaja Petros jagas meiega erinevate äppidele viiteid, millest osasid teadsime ka ise juba (Karola muidugi rohkem kui mina!), aga mõned olid meile uued.

Lugude jutustamine on igale lapsele oluline. Selles protsessis kasutatakse multimeedia vahendeid, erinevaid teemasid ja kontekste  ja kõike seda seob kokku keel.

Miks üldse kasutada digitaalset lugude jutustamist kui keele ja aine õppimise vahendit?

1. juhtumine - nii enese kui grupi juhtimine - on väga tihedalt seotud lugude jutustamisel

2. tõstab meie digikompetentsi

3. lugude loomisel digivahenditega luuakse ka protsessi käigus keel ja tegeletakse kirjutamise osaoskusega

4. otsuste langetamine ja kriitiline mõtlemine on samuti seotud digitaalsete vahendite kasutamisega

5. koostöö

6. hindamise protsessis on kõige olulisem hinnata ja monitoorida protsessi


Mõned uued äpid:

* storyboardthat.com

* storyjumper.com

* voicethread.com

* chatterpix

Teises teoreetilise tunni osas keskendusime interaktiivsetele videodele.


Päeva praktiline osa oli Ateena kesklinnas, kus õpetaja küll rääkis linna ajaloost, aga ülesandeks oli ühe äpiga teha tund, mida saaks samamoodi nö õppimises kasutada. 

Selleks tegime jooksvalt pilte, mille pärast äpis raamatuks lõime, kasutades nii pilte, QR koode (viitega Youtube´i) ja ka lugesime peale ühe selgituse. Kindlasti läheb see äpp käiku!

Meie tänane praktiline töö tunnis õpitud äpiga on siin: https://www.storyjumper.com/book/read/171165701 


Coaching and mentoring to support teachers - esimene koolituspäev

 

Täna on Prahas lihavõtetega seoses püha - nii nagu meil Eestis on suur reede. Seetõttu on täna tavapärasest vaiksem, enamik poode on suletud. Kuigi enamik kohti on suletud ja tšehhid veedavad täna aega peredega, siis meil oli täna esimene koolituspäev




Meie koolitajaks on väga tore ja aktiivne naine Bara Rodi. Ta töötab firmas nimega Vice Versa ja on olnud juba mõnda aega seotud Europass Teacher Academyga. 





Meil on koolitusel kokku 12 õppurit, kes tulevad Eestist, Portugalist, Küproselt, Belgiast ja Ungarist. Õppurite seas on erinevate keelte õpetajaid, kunsti- ja muusikaõpetajad, koolide direktorid ja siis meie hariduslike erivajadustega õpilaste valdkonnast. 

Esimesel päeval veetsime enamuse ajast jäämurdmise harjutusi tehes, et saaksime üksteisega rohkem tuttavaks. Üks uus jäämurdmise harjutus, mida me ei olnud varasemalt teinud, oli oma nime saamise loo jutustamine. Igaüks pidi rääkima, mida tema nimi tähendab, kuidas ta selle sai. Koolitaja ütles, et see on üks tema nippidest endale õppurite nimesid meelde jätta - ta seostab igaühe nime mingi looga, mingi ühisosaga, mida ta loost enda jaoks leiab. 

Jäämurdmise harjutustest liikusime sujuvalt edasi meie koolituse põhiteemani - coachimine ja mentorlus. Samas, oli ka jäämurdmise harjutustel oluline osa koolitusest, sest neil oli tegelikult ka väike tagamõte:  
selleks, et coachingut ja mentorlust läbi viia, peab olema saavutatud mõlema osapoole vahel usaldus. 

Täna rääkisime coachingu ja mentorluse ajaloost, mida meie eelnevalt sellest teame, kuidas oleme võib-olla ka (enese teadmata) oma elus mõningaid fragmente nendest kasutanud. 




Koolitusaja lõpuks jõudsime kõige olulisemani: mis on coaching, mis on mentorlus, mis on neil ühist, mis on erinev. Siit ka meie esimene tänane mõte, mille me koolituselt kaasa võtame:
  • coachimises me küsime eesmärgist lähtuvalt suunavaid küsimusi, et nõustatav leiaks ise enda seest vastuse 
  • ja mentorluses me pakume teemadele, muredele, lahendatavatele asjadele võimalikke lahendusi, vastuseid ja jagame oma isiklikku kogemust teise abistamiseks. 

Teine oluline mõte, mille tänasest kaasa võtame on kompetentsi 3 H-d: 

😊Head: knowledge
👍Hands: practical application
🩷Heart: attitude ehk I can attitude 

Selleks, et midagi muutuks, peab sul olema I can attitude ehk Ma tahan/teen/oskan suhtumine. 

Õhtune aeg peale koolitust möödus meil täna väga ägeda giid Robertiga Praha vanalinnaga tutvudes. Õhtu lõpetasime ühiselt Cafe Louvres. 




Gairi ja Arina 👌

esmaspäev, 1. aprill 2024

CLIL- koolitus Ateenas - esimene õppepäev (Kati ja Karola)

 Γεια σου σχολείο (Tere, kool)!

Teise päeva hommikul istusime hotelli terrassil ja nautisime Feta juustu, muna, peekonit. Koolituskeskus asub meie hotellist 3 minuti jalutuskäigu kaugusel, õige koha leidmiseks kasutasime koolitaja poolt saadetud õppevideot. Meie üllatuseks selgus, et osaleme antud kursusel kahekesi, teisi osalejaid ei olegi. Võtsime seda kui võimalust ehitada kursus üles lähtuvalt meie vajadustest. Seda ju ka õpilased vajaksid ja tahaksid!


Koolituspäev algas meeldiva hommikusöögiga koolis. Meie koolitaja on pikaajalise kogemuse ja haridusega mitmekülgne pedagoog Petros Georgiakakis, kes on lõimingu sfääris töötanud juba pikalt. Meeldiva üllatusena saime teada, et ta on mitmeid kordi käinud Tallinnas ja Pärnus ja teinud Eesti haridusasutustega koostööd. Näiteid elust ja kogemusest ise koole üles ehitades oli palju!


Kursuse alustasime kreeka kohvi ja küpsetistega. Jätkas põhjalik tutvustus antud piirkonnast, kus me olime, transpordist, vaatamisväärsustest ja toitudest. Koolitajal olid valmis ka Kreeka traditsioonilised napsud, mida saime maitsta. Õppisime veidi ka kreeka keelt. Näiteks ne tähendab jah.


Lõuna sõime koolituskeskuse lähedal ja oleme õppinud, et kreeklastega tuleb rääkida rahulikult ja selgelt, muidu võib juhtuda, et saad vale toidu, mis meil täna ka juhtus. Maitsev oli ikka.


Viimase ploki pühendasime täielikult teooriale, rääkisime Howard Gardneri 8 intelligentsi lähenemisest. Tema kohaselt on meil klassiruumis naturalistlikud õpilased, kellele meeldivad muutused; loogilis-matemaatilised õpilased, kellele meeldivad mustrid ja reeglid; visuaal-ruumilised õpilased, kellele meeldivad pildid, mis räägivad 1000 sõna; kinesteetilised õpilased, kellele on oluline liikumine ja oma kätega tegemine; musikaalsed õpilased, kes ei vaja sõnu, nad saavad läbi heli vajaliku informatsiooni; interpersonaalsed õpilased hoolivad teistest, neil on juhiomadused, nad aitavad teisi ja teevad koostööd ning viimaseks intrapersonaalsed õpilased, kes vajavad õppimiseks oma ruumi ja aega. Gardneri järgi on lapsel 3-4 erinevat intelligentsi. Tähtsa mõttena jäi kõlama, et õpetajad peaksid pakkuma õpilastele oskusi, et nad saaksid päriselus hakkama. Mis on vajalik info, mis nad peaksid teadma? Mõistetest tuli juurde mikroõppimine, sokraatiline meetod, STEM haridus, code.org lehekülje võimalused.



Mõned mõttekohad õpetajatele:

  • huvi äratamine teema kohta juba enne selle tunnis käsitlemist (ükskõik kas video, ülesande, teema, nalja vms) on ülioluline;
  • kui algmaterjali ei ole võimalik teha väga kaasavaks või uuenduslikuks, siis olulisem on see, mida materjalis esitatuga edasi teha: edasise ülesande püstitus ja valik on määrava tähtsusega!;
  • ja lõpetades Gardneri enda sõnadega: "Edukas haridus ei tähenda, et peaksime läbima kogu materjali Platost NATOni"; meie õppekavade järgi tuleme ju spiraalina teemade juurde tagasi. Juba 50ndatel rõhutas ta õpitu elulist aspekti ja selle tähtsust.

Είμαστε δια βίου μαθητές ("Me oleme elukestvad õppijad".


pühapäev, 31. märts 2024

CLIL-koolitus Ateenas - päev "saabumine" (Kati ja Karola)

 Εδώ είμαστε ehk "siin me oleme"💙

Oleme õnnelikult jõudnud Ateenasse, Kreekasse, meie valitud koolitusele lõimitud aine- ja keeleõppest. Ametlikult on koolituse pealkiri: "Hands-on CLIL: Digital Storytelling through Multiple Intelligences - Apps for Scaffolding your teaching Pathways" ja loomulikult on see ülioluline teema meile kui keeleõpetajatele ja ka koolitajatele.

Jõudsime suhteliselt hästi +24kraadisesse kevadesse, kui välja arvata tohutu jooksmine kahe lennu vahel sh terminalide vahetus jne, milleks oli aega 20 minutit ja olime valmis kõigeks 🏃😰. Jõudsime, lõõtsutasime, proovisime pulsi jälle paika saada ja lend Münchenist Ateenasse võib öelda, et läks korda!😊 Lennu ajal panime paika ühe materjali sisu, uue õppematerjali paketi, seega oleme produktiivsed:).

Bussis


Õhtul võitsime vabalt - vaatasime üle hotelli, natuke jalutasime ja homseks oleme valmis. Meie koolitaja Petros alustab homset hommikut jäämurdjana kreeka toiduga, mis ju alati sulatab südamed:). Üks koolituspäev on ka muuseumis, mille liikmeks me ennast tegime, see oleme elevil, sest näeme, et õppetegevused toetavad sisu, milleks me siin oleme. LÕIMIMISEKS!



Meie moto on tänane leid linnapealt...💗



Καληνυχτα...."Head ööd"...

Coaching and mentoring to support teachers - reisi algus



Meie valisime oma esimeseks Erasmus+ rändeks koolituse "Coaching and mentoring to support teachers". Kursus toimub kevadises Prahas. 

Selle konkreetse kursuse valisime, sest soovime saada uusi mõtteid ja võtteid toetamaks kolleege nende igapäevases töös. Koolis on vajadus tegeleda mitmete erinevate õpilasrühmadega ning tihtipeale on see vägagi ressursinõudlik. Soovimegi oma kolleege rohkem toetada nende endi teadmiste, oskuste ja võimaluste teadvustamisel ning rakendamisel. 

Kursusel osalejad - hev-koordinaator Gairi Volk ja eripedagoog Arina Varjonova




Meie esimene Erasmus+ koolitusreis on olnud sündmusterohke. Meie seiklused algasid juba reisile eelneval õhtul, kui Gairi telefon soovis juba pikemat aega tarkvarauuendust. Gairi soovis olla eeskujulik ja selle enne reisi ära teha. See paraku aga maksis kätte – telefon muutus pildituks. Telefonis on ju aga tänapäeval kogu elu, sh kõik, mis meil oli reisiks vajalik! 


Kuna telefonifiasko kestis hiliste öötundideni (NB! tulutult!), siis hommik lennujaamas oli meile vägagi ebatavaline – me olime väga vaiksed ja isegi nalja ei jaksanud teha. Laupäev vastu pühapäeva mindi ju üle ka suveajale. Olime õnnelikud, et üldse lennujaama jõudsime ja nt sisse ei maganud. 😴

Arvestades väsimusastet, on andestatav, et iseteeninduses pagasit ära andes nt Arina skännis korduvalt sisse pardakaarti, kuigi pidi skännima juba muid triipkoode.🧳

Loomulikult jätkus saaga sellega, et Arina jäi ilma oma kammist, Gairi pani turvaväravad röökima. 

Lõpuks, kohvikus, arutasime läbi eesootava reisi plaanid ja seadistasime Gairile tema vana telefoni reisiks valmis. 

Lennureis möödus iseenesest rahulikult – kordamööda tukkudes. ✈
 

  



Hotelli valikul lähtusime sellest, et saaksime koolitusele hommikuti jalutada. Leidsime hotelli 700 m kaugusel koolituskeskusest. 

Aga selleks, et lennujaamast jõuda hotelli, pidime võtma ette korraliku matka ühistranspordiga. Sõitsime ühe bussi ja kahe trammiga.🚍🚊🚊

Kohvritega oli üsna keeruline, sest tänavad olid tehtud väikestest munakividest või kivimosaiikidest. 

Seevastu oli ilm aga super - 21 kraadi ja päike paistis!🌞Märgata oli ka kevadlilli ning õitsema hakkavaid puid. 







Õhtu möödus hotelli läheduses jalutades, õhtust süües ja nüüd hotellitoas selle postitust kirjutades.



Kokkuvõttes - oleme õnnelikud, et oleme kohal ja valmis tegutsema! 💪

Oleme homse osas ootust täis ja loodame, et koolitus pakub meile kõike seda, mille jaoks me selle retke ette võtsime! 😊





Gairi ja Arina 👌



reede, 1. märts 2024

Ra viies Ii nädal

Esmaspäev (26.02)

Esmaspäeval koolis olles hakkas mulle kohale jõudma, et kohe varsti ei näe ma neid juba tuttavaid nägusid enam mitte kunagi. See oli kahtlane tunne, sest olin suhteliselt lähedaseks saanud juba paljudega ning ei teadnud mida tunda. Õhtul tegime burgereid ning tegelesin uurimistööga.


Teisipäev (27.02)


Hommikul magasin veidi sisse ning käisin jälle koolis. Mainisin direktorile, et varsti on meil minek ning minul ja Erikul on vaja paberit, kus näha, et me oleme tundides kohal käinud ning kuidas meiega töötamine olnud on. Õhtul pärast kooli käisime Jaakoga saunas ning lõpetasin oma eelviimase päeva Soomes sõpradega videomänge mängides, sest Jaako lasi mul oma konsooli kasutada. Tegime esitluse ka Ii kohta ning tutvustasime neile Eestit ja rääkisime, mida Eestis teha, mida külastada.


Soome esitlus - Eesti kohta, mida õppisime



Kolmapäev (28.02)


Hakkasin inimestele head aega ütlema. Seal oli pisaraid ning palju emotsioone, sest olin väga lähedane paljudega. Koolis saime kätte oma paberi ning eripaketina pakuti mulle, et kui ma tahan saan ma ühte viimast päeva nautida veel sauna. Mul lubati ka üksi minna ning ma mäletan, kuidas esimene päev jõudes olin nii mitte tänulik saunaskäigu eest, kuid viimane päev saunas pani mind mõistma, et see on preemia. Mitte enesestmõistetav.


Neljapäev (29.02)


Sõitsime lennujaama ning jätsime hüvasti. Lend oli väga rahulik. Eestisse jõudes olin eufooriline, sest igatsesin Tallinna ehitisi.



Kokkuvõte


Ma olen õppinud väga palju Soome kultuuri kohta, inimeste helluse ning õpetajate vastutulelikkuse kohta. Kogesin Põhja-Soome loodust ja selle valget talveilu. Ma juba ootan Soome poolsete vahetusõpilaste tulekut ning soovin nende külastuse teha sama nauditavaks, kui see oli minu jaoks. 


Soome keelest õppisin ma palju sauna kohta.

Nt:


Kiuas - keris

savupeldi - siiber

löyly - leil


Need konkreetsed sõnad jäävad mul eluks ajaks meelde, sest need olid sõnad, mida ma esimesel päeval juba küsisin. Soome külastus oli kokkuvõtvalt lõbus ning soomlased on väga viisakad ning kommetega inimesed, kellega ei saa kunagi jutt otsa.

 

Ii viies nädal - Erik

 Esmaspäev (maanantai 26.02)

Esmaspäeval koolis tuli mulle meelde, et ma ei näe osasid neid inimesi enam mitte kunagi. See oli väga veider, sest kuuga olid need inimesed saanud oluliseks osaks minu elust. Seega küsisin igalt inimeselt kellega rääkisin sotsiaalmeediat ja saingi nende Snapchati kasutajanime. Sellest ajast saadik oleme kontakti hoidnud. Õhtul tegime soome keele õpetaja poolt määratud esitlust Eesti kohta.



Teisipäev (tiistai 27.02)


Hommikul magasin veidi sisse ja see oli probleemiks, sest olime pidanud esitluse tegema, kuid see täiesti ununes. Olin esitluse küll Rale saatnud, aga ta polnud seda märganud ega selleks valmistunud. Kiirustasin kooli, kuid nagu ikka oli meil teisipäeval ainult füüsika, mis tähendas seda, et olin kooli tulnud selleks, et rääkida direktoriga ja siis tagasi minna. Direktorile väitsin, et varsti peame me minema ja kool/Erasmus vajavad meilt mingit kinnitusdokumenti kohapealt. Seal seisis, et me oleme tundides kohal käinud ning koostöö meiega on hea. Jätsime oma esitluse esitamise järgmisele päevale.


Kolmapäev (keskkiviikko 28.02) 


See nii öelda tavaline koolipäev oli tegelikult eriline, sest see oli meie viimane koolipäev. Esitlesime oma esitlust erinevates tundides, kaasaarvatud esimeses äidinkielen tuntis. Esitlused läksid hästi ning peale neid saime kätte oma paberid direktorilt. Peale seda oli mul kokkulepitud Anni, Eemili noorema õega, et lähen ka tema tundi Eestist ja oma vahtusest rääkima. Nende klass ol palju teistsugusem. Lapsed olid nooremad, nad kasutasid raamatuid ja klass nägi välja nagu kunsti klass. See tund oli lahe ja õpetaja oli lahke. Lapsed küsisid palju küsimusi samal ajal, kui ma klasi ees toolil istusin. Õpetaja avas Eesti kaardi ja nad küsisid erinevaid küsimusi, näiteks parimate Eesti linnade kohta. Koolipäeva lõpus, peale kekat soovisin kõikidele oma Soome vendadele hüvasti. Olin kurb, kuna mõtlesin, et ei näe osasid neist mitte kunagi. Kodus jätsin hüvasti oma perekonnaga, kõik hea peab varsti otsa saama.


Soome esitlus - Eesti kohta, mida õppisime


Neljapäev (torstai 29.02)


Kojuminek, ärkasime kell 8, võtsime Jaako ja Ra peale kell 9 ning sõitsime lennujaama. Eemili isa, Eemil ja Jaako olid viimased tuttavad, keda nägime.




Kokkuvõteks ma läksin Soome, et täiustada oma soome keelt, kuid lisaks sellele sain ma imelised sõbrad, perekonna ja kogemused. Õppisin, et keelt läbi teise keele õppida polegi nii keeruline ja lausa aju arendav. Õppisin soome keelt, kooli kultuuri, Ii ajaloo kohta, sain teada uusi laule ja õppisin kuidas käsitleda arvutit paremini. Olen nüüd tänu sellele klassis soome keeles parim. Sain ka inglise keelt seal praktiseerida.

Sain mälestused ja sõbrad, kes püsivad surmani. Minu arust täiesti imeline kogemus ja rohkem õpilasi võiks seda kogeda. Igati väärt reis ja teeks seda veel kui võimalik, lihtsalt kool võiks olla vastutulelikum.